Du er hva du spiser – til lunsj?

Jeg tenkte å skrive om matpakka mi. Den er relativt kjedelig, men ikke noe mindre god for det. Brødet er ferskt, og pålegget står i kjøleskapet frem til lunsj. Det er luksus å ha kjøleskap på jobben. Jeg slipper å spise tørre brødskiver med svett saltpølse når klokka runder halv 12. Noen uker har jeg rekesalat, og da spiser jeg det hver dag. Eller kyllingsalat. Eller makrell i tomat og leverpostei, som nå. Ikke sammen selvfølgelig, det ville vært ekkelt.

wpid-2015-06-09-11.06.52.jpg.jpeg

Vi har kantine, men jeg unngår å gå ned dit så lenge jeg har husket å ha med meg brødskiver. De første fire månedene på jobb var jeg ikke i kantina en eneste gang, så da jeg måtte ned dit en dag i januar måtte kollegaen min forklare meg hvordan det fungerte, og hun sendte meg et rart blikk for dette burde jeg vite nå som jeg hadde jobbet der i fire måneder. Men jeg hadde ikke vært der fordi jeg ville spare meg for fristelsene, og spare penger.

Det koster jo bare 26 kroner for en ferdig smurt baguett, sier noen. Og dagens varmmat kostet kun 35 kroner, det var helt nydelig! Jeg har latt meg friste nå, flere ganger faktisk, det smaker så mye mer av en varm wrap med kylling enn en brødskive med leverpostei. Men nå er det slutt på å falle for fristelsen, for hvem trenger egentlig varm mat til lunsj? Får jeg ikke varm mat til middag når jeg kommer hjem kanskje? (Får og får, jeg lager det som regel selv, men du skjønner greia).

Og den baguetten som er så billig, hva koster den egentlig i året? Normalt antall arbeidsdager i året ved fulltidsarbeid er 230 dager. Spiser du en baguett hver dag betaler du 5980 kroner. Si du tar med deg et glass juice også da, til 10 kroner. Da kan du legge til 2300 kroner på totalen. Åttetusentohundreogåtti kroner. På lunsj. På ett år. 8 280.

For å ha noe å sammenligne med, må jeg regne på hva brødskivene koster:

lunsj1

Matpakka mi koster altså 11 – 13 kroner, eller halvparten av baguetten. Det vil si at jeg sparer omtrent 3 000 kroner i året på å ta med meg et par brødskiver og smøre de selv. Drikker jeg vann i stedet for et glass juice fra kantina, sparer jeg jo ytterligere 2300 kroner. Fem tusen kroner spart der ja. Det er mange ting jeg heller vil kjøpe meg for de pengene.

Hvor mye kostet din lunsj i dag?

Min lunsj, ute i vinduskarmen med en (ikke så veldig god) bok.
Min lunsj, ute i vinduskarmen med en (ikke så veldig god) bok.


Legg igjen en kommentar