Bensin til 14,30 kroner literen!

Det jeg skrev om at jeg hadde 579 kroner på konto, minus hundemat? Glem det. Da jeg skrev innlegget hadde jeg glemt at det var på tide å fylle bensin på bilen. Jeg fyller alltid på mandag morgen, da er det billig, sier de. Da kan du spare penger, sier de. Og bensin er alltid billigere mandag morgen, men i dag kostet det 14,30 kroner per liter. Er det billig??

Bensinpumpe

Jeg leste en overskrift i forrige uke, husker ikke hvor, men den lød omtrent som dette: «Rekorddyr bensin fra tirsdag». Kanskje jeg burde ha vært forberedt. Det blir spennende å se hva prisen ligger på når jeg kjører hjem fra jobb klokka 15. Vanligvis er den cirka 2 kroner dyrere, så da går det mot rekord i morgen akkurat som avisen spådde.

Hvor mye penger er det mulig å spare på å fylle bensin søndag kveld eller mandag morgen? Bare se her:

Jeg pendler 40 km hver dag, i en Toyota Yaris 2003-modell som er veldig snill på bensinforbruket. Det holder som oftest å fylle to ganger i måneden, eller annenhver mandag. Da er ikke tanken alltid helt tom, men jeg fyller fordi det er billigere enn å vente til senere i uka. To ganger i måneden, eller omtrent 24 ganger i året, fyller jeg 35 liter bensin på bilen. Hvis jeg sparer 2 kroner per liter ved å fylle på mandag morgen, ser regnestykket slik ut:

35 liter x 2 kroner = 70 kroner x 24 påfyll = 1 680 kroner

Dette er selvfølgelig ikke eksakte tall, prisen er ikke akkurat 2 kroner dyrere hver dag hele uka, men hvis jeg kan spare rundt 1500 kroner på å fylle bensin en spesiell tid hver uke, så er det ikke tvil om at det lønner seg. Selv om det tømte kontoen, måtte jeg ha bensin, og nå har jeg overført 2000 kroner fra sparekontoen som skal få meg gjennom de neste 10 dagene. Målet er å bruke så lite som mulig av disse pengene, jeg hater å bruke sparepenger..


En kommentar om “Bensin til 14,30 kroner literen!

Legg igjen en kommentar